Můj příspěvek do projektu deníku Lidové noviny STAROSTOVÉ PÍŠÍ NOVINY na téma: Železnice. Vede přes vaši obec trať? Slouží dobře? Co budova nádraží? Je vhodným vstupem do města/obce? Může se vaše obec pochlubit jízdami historickým vlakem? Odkud a kam jezdí, kdo jej provozuje, je o jízdy zájem? Jak se na provozu podílí radnice? Kdy jste naposledy cestovali vlakem vy – a kam?
Desítka, to je hlavně pestrost a různorodost. Žádný div, že na své si u nás přijdou i milovníci železnice! Před dvěma týdny byli speciálně v pozoru, začala totiž fungovat nová zastávka, díky níž se dostanete ze Zahradního Města na pražské hlavní nádraží za 12 minut.
Stanice Praha – Zahradní Město se otevřela po více než tříleté rekonstrukci sedmikilometrového úseku trati mezi hlavním nádražím a Hostivaří. Naše obslužnost osobními a spěšnými vlaky se tak významně navýšila už koncem září. A od prosince přibydou ještě rychlíky na trase Praha – Tábor – České Budějovice, které zde budou nově zastavovat.
Pro prakticky smýšlející cestovatele ještě doplňuji, že u stavby jsme si prosadili menší parkoviště v režimu bezplatného P+R s kapacitou 68 parkovacích stání.
Na rozdíl od Zahradního Města, stanice Praha – Vršovice patří mezi železniční stálice, ostatně v provozu je už od roku 1880. Léta se na jejím stavu logicky začala podepisovat, a tak dochází k postupné opravě. Během let 2007 a 2008 prošla nádražní budova rekonstrukcí, při níž byla odstraněna přístavba ze 70. let 20. století. Po desetiletí se modernizace dočkala také nástupiště, vzniklo i zbrusu nové čtvrté k podpoře příměstských vlaků a propojení na Prahu 4 do Nuslí.
Od loňska je pak součástí vršovické stanice i nádraží Praha-Eden, jež bylo otevřené vloni v prosinci. Správa železnic tady testuje nový typ dlaždicového povrchu i zastřešení nástupišť ve tvaru vlaštovky.
A co se u nás plánuje do budoucna? Podílíme se na projektování vlakové zastávky na Depu Hostivař. Ta má vhodně doplnit metro, navíc se tady plánuje ještě vybudování smyčky tramvaje a parkovacího domu. Ambiciózní, ale naprosto reálná vizi, jak výrazně zlepšit naši dopravní vybavenost.
Obrovským projektem, u jehož zrodu jsme stáli, je tzv. drážní promenáda. V tomto případě se ovšem nejedná o posílení vlakové dopravy, ale naopak využití bývalých kolejí k jinému účelu. Část železniční tratě z Prahy do Benešova a Českých Budějovic se promění ve čtyři kilometry dlouhý pás rozdělený do pruhů pro cyklisty, bruslaře, běžce nebo chodce obklopený velkým liniovým parkem.
Hotový by měl být za necelé čtyři roky a louky či trávníky se vhodně přidají k částem kolejiště, návěstidlům, pražcům, historickému kamennému podchodu nebo nýtovanému mostu. Železniční genius loci tak zůstane, a zároveň vznikne „zelené“ propojení Hostivaře, Strašnic a Vršovic s vnitřní Prahou.
Jako starostka a propagátorka udržitelných řešení také vítám, že na severu naší městské části se chystá využití kolejové dopravy při přeměně v prostoru Nákladového nádraží Žižkov nebo městského okruhu.
Železnice je u nás zkrátka symbolem nostalgie i chytrých řešení pro budoucí generace.
https://www.lidovky.cz/nazory/starostove-praha-10-nadrazi.A211006_130225_ln_nazory_jhe