Tisková konference Fóra pražských senátorů k podání ústavní stížnosti proti „bezdávkovým zónám“ v obcích

Iniciovala jsem dnes tiskovou konferenci v Senátu, kde jsem představila obsah ústavní stížnosti na zrušení ustanovení zákona o pomoci v hmotné nouzi, kterou jsem na základě podnětu Fóra pražských senátorů připravila.

Cílem návrhu ústavní stížnosti je zrušení ustanovení, které umožňuje obci vydat tzv. opatření obecné povahy, kterým se vyhlašuje oblast se zvýšeným výskytem sociálně nežádoucích jevů. Pokud ke zrušení ustanovení nedojde, do budoucna nebude lidem, kteří uzavřou nové nájemní smlouvy a dostanou se do hmotné nouze, umožněno vyplatit v těchto zónách doplatek na bydlení. To se bude týkat třeba i rodin s malými dětmi a samoživitelek odcházející z azylových domů, seniorů, dětí odcházejících z dětských domovů, studentů atd., kteří se nečekaně dostanou do hmotné nouze.

Ustanovení popírá obecný princip rovnosti, je v rozporu se svobodou pobytu a pohybu a zasahuje do svobody podnikání.

Pan senátor Jiří Dienstbier dále ilustroval problematiku na situaci v městě Kladně, které je v jeho senátním volebním obvodu a které se v současné době snaží vyhlásit celé město jako oblast se zvýšeným výskytem sociálně nežádoucích jevů.

Pod návrh se podepsalo 20 senátorů napříč politickými kluby a dnes jej zasíláme Ústavnímu soudu. 

K tématu jsem také dávala krátký rozhovor do Událostí ČT k tématu Ústavní stížnosti senátorů:
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/217411000101205/obsah/586533-ustavni-stiznosti-senatoru

Fórum pražských senátorů, které představil kolega senátor Václav Hampl, se věnuje klíčovým tématům z nejrůznějších oblastí: sociální bydlení, sdílená ekonomika, doprava, metropolitní plán a další.
Cílem platformy je diskutovat a artikulovat problémy a zájmy Pražanů nejen na půdě Senátu, ale i směrem k lokální i celostátní politické reprezentaci.

Odmítám „bezdávkové zóny“ v obcích, připravuji ústavní stížnost

  • Cílem připravovaného návrhu ústavní stížnosti je zrušení ustanovení, které umožňuje obci vydat tzv. opatření obecné povahy, kterým se vyhlašuje oblast se zvýšeným výskytem sociálně nežádoucích jevů a navrácení novely do původní verze vládního návrhu.
  • Jinak do budoucna nebude lidem, kteří uzavřou nové nájemní smlouvy a dostanou se do hmotné nouze, umožněno vyplatit v těchto zónách doplatek na bydlení. To se bude týkat třeba i rodin s malými dětmi a samoživitelek odcházející z azylových domů, seniorů, dětí odcházejících z dětských domovů, studentů atd.
  • Ustanovení popírá obecný princip rovnosti, je v rozporu se svobodou pobytu a pohybu, nesplňuje požadavek na racionalitu zákonů a zasahuje do svobody podnikání.

Spolu s kolegou senátorem Václavem Hamplem jsme iniciovali na schůzce Fóra pražských senátorů spolupráci se zástupci Platformy sociálního bydlení a začali jsme pracovat na ústavní stížnosti proti spornému ustanovení zákona, který umožňuje vznik „bezdávkových zón“ v obcích. Podle našeho názoru totiž porušuje základní práva občanů České republiky.

Novela zákona o pomoci v hmotné nouzi (zákona č. 111/2006 Sb.) tento rok umožnila obcím vyhlásit tzv. oblasti se zvýšeným výskytem sociálně nežádoucích jevů. Důsledkem takto přijatého opatření obecné povahy je to, že v dané lokalitě se nebude poskytovat osobám, které tam žijí, doplatek na bydlení. Jedná se v podstatě o úředně uznané sociální ghetto či chudinskou oblast.

Některé obce si ustanovení zákona vyložily po svém a např. Kladno vyhlásilo za tuto „bezdoplatkovou oblast“ celé město. Doplatek tam, pokud opatření vejde v platnost, nebudou dostávat nově příchozí žadatelé, ale ani ti, kterým vyprší smlouva o bydlení, často uzavíraná jen na několik měsíců, a budou si o doplatek žádat znovu. Kam se všichni ti lidé podějí? Půjdou na ulici? Přesune Kladno všechny tyto obyvatele do jiných měst a obcí?

Sporné ustanovení zákona nebylo součástí původního vládního návrhu a bylo do něj vloženo v průběhu legislativního procesu v Poslanecké sněmovně. K přijatému pravidlu tedy neexistuje obvyklá důvodová zpráva, hodnocení dopadů regulace, stanovisko legislativní rady vlády a podobné náležitosti legislativního procesu. Důvody lze čerpat jednak ze stručného písemného odůvodnění pozměňovacího návrhu, které bylo rozesláno jako sněmovní tisk č. 5302, a jednak z ústního projevu poslance Vilímce.

Naše ústavní stížnost připravená panem advokátem Pavlem Uhlem je založena na těchto základních bodech:

  1. Napadená ustanovení popírají princip obecné rovnosti dle čl. 1 Listiny a čl. 3 odst. 1 Listiny při realizaci práva na zajištění základních životních podmínek dle čl. 30 odst. 2 Listiny.
  2. Napadená ustanovení jsou v rozporu se svobodou pohybu a pobytu dle čl. 14 odst. 1 Listiny, do které bezdůvodně zasahují.
  3. Napadená ustanovení brání kumulativnímu užití práva na zajištění základních životních podmínek dle čl. 30 odst. 2 Listiny a práva na svobodu pohybu a pobytu dle čl. 14 odst. 1 Listiny, čímž porušují princip nepodmíněnosti ochrany lidských práv.
  4. Napadená ustanovení zasahují do svobody podnikání a v rámci určitého segmentu trhu vytvářejí nerovnost mezi podnikateli, která není ospravedlnitelná účelem omezení.
  5. Napadená ustanovení popírají funkční principy právní oblasti, jíž jsou součástí, a neplní navzdory zjevnému omezení práv a svobod účel, který mají plnit. Nesplňují požadavek na racionalitu normy.

Sociální dávky poskytované do oblasti bydlení pomáhají mimo jiné také rodinám s dětmi, seniorům, dětem odcházejícím z dětských domovů či jinak ohroženým lidem. Pomáhají v tom, aby se z nich nestali bezdomovci, a to i za cenu toho, že ne vždy se jedná o krytí nákladů bydlení v bytech, ale také v tzv. „substandartních formách bydlení“. Byty totiž stále bohužel nejsou dostupné pro všechny, kteří by je potřebovali.

V současné době MPSV spravuje dvě dávky, a to příspěvek na bydlení a doplatek na bydlení. Přičemž právě doplatek může v mimořádných případech putovat i mimo standardní byty. Dostávají ho tedy ti opravdu nejpotřebnější.

Reakce v médiích:

Promluva při znovuotevření Milíčovy kaple v Malešicích

Vážení hosté, milí přátelé,

jsem ze srdce ráda, že s vámi při znovuotevření Milíčovy kaple můžu být. Přemýšlela jsem, s čím vás oslovit. A promluvím krátce o darech, darování a dárcích.

Modlitebny, kostely, kaple jsou místa, kde lidé prožívají a sdílejí víru. A kde se setkávají. Víra je dar. Někomu je dána a někomu ne. Rodí se jako oheň z jiskry. Může nás těšit, že se této víře v mnohém podobá i prostá lidská důvěra v druhého člověka.

Ano, i naše vzájemná setkávání jsou darem. Darem je to, když si při nich přejeme dobré, a ne zlé věci. Kaple nemají jeden jednoduchý účel, tak jako pekařství housky a školy studium. Do kaple přicházíme naslouchat, „jen tak“ se posadit, přemýšlet, podumat, odpočívat. Otevřít se něčemu hlubšímu v nás – abychom se mohli otevřít těm, které potkáváme. Chodíme sem vyjadřovat tím nejprostším způsobem vděčnost za to, že jsme. K tomu všemu tady toto místo je a bude.

Milíčovu kapli otevíráme před vánočními svátky, jejichž symbolem jsou dary a dárky. Před každými Vánocemi je ovšem advent. Doba přípravy, ruchu a neklidu. Doba těšení se na to, co přijde. Doba, kdy postupně dozrává radost.

Naše malešická kaple je takovou naší radostí. Díky mnoha dobrým lidem, kteří přispěli na její obnovu, tato radost zrála – až dozrála. Právě dnes.

A tak i když advent teprve začíná, my už tady dnes vlastně slavíme Vánoce. Je to takový malý zázrak, štěstí. A důvod k úsměvu. Jsem za tuto chvíli ráda a věřím, že se sem všichni budeme rádi vracet.

Renata Chmelová

 

 

Příspěvek do Regionálního kaleidoskopu – Časopis Senát 4/2017

Slatiny jsou zelené území mezi Záběhlicemi a Strašnicemi, pro které si MČ Praha 10 nechala zpracovávat několik variant využití, z nichž jednou je vybudování nové čtvrti pro více než 30 tisíc lidí. Petici Za zelené Slatiny podepsalo přes 1500 osob včetně senátorky Renaty Chmelové, přesto radní MČ zůstali zcela neteční k obavám občanů z dopadů připravené urbanistické studie. Přitom by možná stačila lepší komunikace s vlastníky pozemků i místními obyvateli.

Časopis Senát 4/2017
elektronická verze čtvrtletníku ve formátu PDF (6,3 MB)

PROLUKA ve Vršovicích: opět hrozí nadměrná zástavba!

Spojme prosím síly, aby developer v místě Proluky měl povinnost dodržet dohodnuté parametry stavby, veřejných prostranství a zeleně.
Komise územního rozvoje Prahy 10 odmítla projednat můj návrh na zamítavé stanovisko k úpravě územního plánu, který developer podal!
Proluka je nezastavěné území mezi Moskevskou a Krymskou ulicí ve starých Vršovicích, které navzdory velkým protestům místních, kteří se obávali zničení genia loci místa a omezení veřejných prostranství, prodala v roce 2013 MČ Praha 10 developerovi. Na poslední chvíli a s obrovským nasazením místních obyvatel se podařilo do kupní smlouvy dodat zastavovací podmínky, které zaručí nejen zachování veřejného prostoru Tržíček, ale i jeho revitalizaci.

Připomenutí celé kauzy zde.

Developer a vlastník pozemků, ale nyní podal návrh na úpravu ÚP, která byla na program jednání výboru ÚP zastupitelstva hl. m. P. dne 15. 11. 2017 zařazena na poslední chvíli – pouhý 1 den předem! Předsedou výboru je nechvalně známý Jan Slezák z ČSSD . Na základě naší spolupráce s Piráty na Magistrátu bylo její projednání z tohoto důvodu staženo.

Okamžitě jsem navrhla, vyjádření nesouhlasu s touto úpravou MČ Praha 10 na jednání komise územního rozvoje Prahy 10 dne 22. 11. 2017. Členové komise ale ani neodhlasovali zařazení mého návrhu na program jednání, ačkoliv předem dostali veškeré podklady.

JAK KDO HLASOVAL?
PRO: Chmelová Koalice VLASTA, Kleslová ANO
PROTI: nikdo
ZDRŽEL SE: Čunátová KSČM, Vondráková ČSSD
NEHLASOVAL: Pek TOP09, Cabrnochová ZELENÍ, Hejl ODS

Co umožní developerovi případné odsouhlasení úpravy územního plánu č. 34/2016 – Proluka – zrušení kódu míry využití území?

Převedení lokality do stabilizovaného území by umožnilo zastavět Proluku uzavřeným blokem trojúhelníkového tvaru vysokým jako okolní stavby, stojícím na historických uličních čarách. 

To oproti současným pravidlům znamená:

– výrazné navýšení kapacity zástavby o více než 1/2 (je třeba si uvědomit, že dosavadní návrhy developera počítaly s navýšením koeficientu podlažních ploch z kódu H s KPP 2,2 na kód K s HPP 3,2 ke kterému nedošlo – a i tak využívaly jen 2 ze 3 hran trojúhelného bloku!) – to znamená mj. větší dopravní zatížení už dnes automobily přetížené Krymské ulice.

– zástavba na uliční čáře znamená ohrožení dosud předpokládaného ustoupení objektu, které zvětší Tržíček. A úplně znemožňuje realizaci tzv. varianty 13 vytvořené na základě požadavků z participativního setkání, která dokázala umístit do proluky zástavbu intenzivnější než stávající koeficient a ještě ponechat část nezastavěnou pro kulturní a společenské aktivity.

 – Developer změnou získá výrazné zhodnocení pozemku aniž bude městu a městské části jakkoli kompenzovat zvýšené nároky na občanskou, dopravní a technickou infrastrukturu, které s sebou navýšení kapacit vždy přinese, což je pro veřejné finance nezodpovědný krok.

Renata Chmelová
členka komise územního rozvoje Prahy 10 za Koalici VLASTA

Takto vypadají podklady z projednávání výboru pro ÚR na hl. m. Praze.

34 / 2016 Praha 10 Vršovice          362, 363, 364/3, 365/1, 366/3, 367, 368, 369, 370/1, 370/2, 371, 372/3

mezi ul. Moskevská, Kodaňská a Krymská

zrušení kódu míry využití území – výstavba bytového komplexu, zachování charakteru urbanistické struktury Vršovic z – všeobecně smíšené s kódem míry využití území H /SV-H/

 

na – všeobecně smíšené /SV/

2026 Magnolia Invest s.r.o. Pořizovatel úpravu doporučuje. „Proluka“, dotvoření bloku v centru města, požadovaná míra využití území odpovídá okolní typické vršovické zástavbě.

 

KUP doporučuje zahájit pořizování úpravy ÚP.

Za důstojnější přímou volbu prezidenta

Systém zastupitelské demokracie je systémem brzd a vyvažování jednotlivých mocí. Tento systém byl v roce 2012 jistým způsobem změněn, mohli bychom říci i narušen, ústavní novinkou v našem systému – přímou volbou prezidenta.
Já osobně jsem ji už přijala, chodím k volbám, snažím se ovlivňovat i své okolí, aby lidé chodili volit. Přesto si myslím, že s prvky přímé demokracie musíme nakládat velmi odpovědně a rozvážně.

Jsem přesvědčena, že každý kandidát v přímé prezidentské volbě by si měl získat důvěru občanů a nasbírat potřebných padesát tisíc podpisů. Taková byla i moje cesta do Senátu. Roky jsem mluvila s tisíci lidmi na ulicích. Přijde mi, že není srovnatelné, když jeden kandidát sbírá několik měsíců 50 000 a víc podpisů, zatímco ten druhý vyzíská na poslední chvíli podpisy pouhých 10 senátorů nebo 20 poslanců. To, že to zákon umožňuje, respektuji. Neznamená to ale, že je to dobře.

I proto vnímám velmi citlivě problém, který se nyní v souvislosti s přímou volbou objevil, totiž skutečnost, že někteří kandidáti získali podporu poslanců či senátorů, kteří již předtím podpořili i kandidáta jiného. Navíc za situace, kdy tento výklad podpořil samotný garant prezidentských voleb – Ministerstvo vnitra.

Doufám, že současné tahanice kolem otázky, zda senátor má právo se podepsat jen pod jednu nebo více kandidatur, nenaruší přípravu a průběh našich prezidentských voleb. Do budoucna bych přivítala, kdyby žádné pochybnosti nevznikaly ani u občanských kandidátů, tedy u těch, kteří podpisy občanů poctivě a dlouho sbírali po celé republice. V jiných zemích se požaduje mnohem menší počet podpisů – zato však úředně ověřených.

Ještě jeden rozměr tato přípravná fáze prezidentských voleb přináší. Zběsilé “takykandidáty”, bizarní e-maily, vyumělkované až podstrojující žádosti na poslance a senátory, aby podepsali kandidaturu. Mohl by o tom někdo z nás zákonodárců napsat vtipnou povídku. Spíš než komedie by to ale byla truchlohra.

Prohlášení senátorů: Ústava se nemá překotně měnit nebo vykládat tvůrčím způsobem

Aktuální prohlášení senátorů z Klubu Starostů a nezávislých

My, senátoři Parlamentu České republiky, se znepokojením vnímáme prohlášení některých představitelů politických stran i prezidenta republiky, kteří navrhují zásadní změny Ústavy, včetně zpochybňování smyslu Senátu v ústavním řádu naší země.

Jsme přesvědčeni, že výzvy některých politiků k zásadním ústavním změnám směřují ve svém souhrnu proti podstatným náležitostem Ústavy, kterými jsou také rozdělení, vyvažování a vzájemná kontrola moci v zemi. Senát plní v našem ústavním systému důležitou roli tím, že provádí revizi návrhů zákonů z jiného hlediska než je krátkodobý mocenský zájem vládní většiny v Poslanecké sněmovně. To má zejména v případě ústavních a volebních zákonů velký význam, protože jejich unáhlené a neopodstatněné změny by mohly narušit stabilitu našeho právního řádu i ústavního systému jako takového.

Stávající dělba moci je jednou ze záruk stabilní demokracie. Patrné je to v posledních letech zvláště ve srovnání se státy nám geograficky blízkými, které druhou komoru parlamentu buď nemají, anebo ji nemají dostatečně nezávislou na poslanecké sněmovně. V důsledku vítěz voleb má zásadní ústavní vliv. A to včetně ústavního soudnictví.

Realizace současných výzev ke změnám Ústavy by nás vrátila tam, kde jsme už byli: k moci soustředěné a zneužitelné. Tak bychom sešli z cesty, na kterou jsme se vydali po zhroucení komunistického systému v roce 1989. Z cesty ke svobodné, demokratické společnosti, usilující o naplňování občanských, politických a dalších práv a svobod.

Proto v souladu s naším ústavním slibem zdůrazňujeme, že budeme zachovávat a bránit Ústavu České republiky, zejména její základní principy. Jejich změny jsou nepřípustné, a to ani tvůrčím přístupem. Našimi jednotlivými občanskými příběhy, naším dosavadním profesním kreditem dokládáme, že tak nečiníme kvůli ochraně našeho stávajícího postavení senátorů, ale z hlubokého přesvědčení, že je povinností každého člena Parlamentu České republiky aktivně bránit ústavní pořádek země, jehož je Senát nedílnou součástí.

Podepsáni senátoři a senátorky:
1.    Jiří Šesták v.r.
2.    Jiří Růžička v.r.
3.    Jan Horník v.r.
4.    Zbyněk Linhart v.r.
5.    Václav Chaloupek v.r.
6.    Petr Holeček v.r.
7.    Jiří Vosecký v.r.
8.    Luděk Jeništa v.r.
9.    Tomáš Czernin v.r.
10.   Leopold Sulovský v.r.
11.   Michael Canov v.r.
12.   Miroslav Antl v.r.
13.   Zdeněk Papoušek v.r.
14.   Václav Hampl v.r.
15.   Eliška Wagnerová v.r.
16.   Petr Vícha v.r.
17.   Jitka Seitlová v.r.
18.   Václav Láska v.r.
19.   Renata Chmelová v.r.
20.   Hassan Mezian v.r.
21.   Lumír Kantor v.r.
22.   Jaromíra Vítková v.r.
23.   Petr Šilar v.r.
24.   Jiří Diensbier v.r.
25.   Anna Hubáčková v.r.
26.   Petr Orel v.r.
27.   Šárka Jelínková v.r.
28.   Ladislav Kos v.r.
29.   Jaroslav Kubera v.r.
30.   Karel Kratochvíle v.r.
31.   Zdeněk Berka v.r.
32.   Zuzana Baudyšová v.r.
33.   Miluše Horská v.r.
34.   Miloš Vystrčil v.r.
35.   Lumír Aschenbrenner v.r.
36.   Patrik Kunčar v.r.
37.   Tomáš Grulich v.r.
38.   Ivo Bárek v.r.
39.   Jaroslav Malý v.r.
40.   Emilie Třísková v.r.
41.   Jaromír Jermář v.r.
42.   František Bublan v.r.
43.   Radek Sušil v.r.

Pozvání na Pražský hrad při příležitosti státního svátku

Připomínáme si 99 let od vzniku Československa, potažmo kořenů České republiky. Připomeňme si, že ne vždy to byly roky svobody a hojnosti…

Dnes, v době relativního blahobytu a míru mezi národy v Evropě, je (mělo by být) úkolem představitelů států moderovat a kultivovat demokratickou diskuzi. Mezi národy, mezi občany.

Jsme dnes častěji a častěji svědky opačného chování u volených zástupců. A o to větší výzvy a úkoly jsou a budou kladeny před každého z nás.

Pan prezident republiky s chotí mne pozval na recepci u příležitosti státního svátku dne 28. října.


Jejich pozvání jsem s díky nepřijala.

Prezidentský úřad mám ve velké úctě, využiji svého volebního práva a půjdu v obou kolech prezidentské volby volit.

Současná hlava našeho státu ale dle mého názoru nevykonává svoji funkci „v zájmu všeho lidu“, jak slavnostně slíbila při své inauguraci.

Oslavu dne československé a české státnosti léta Páně 2017 prožiji důstojně, ale jinde než na Pražském hradě.

Vaše senátorka Renata Chmelová

 

Zákonný rámec sociálního bydlení stále chybí

Sociální a dostupné bydlení
Téma sociálního i finančně dostupného bydlení ve společnosti rezonuje. Stát vydává ročně kolem 12 miliard na dávky na bydlení. Přesto stále chybí zákonný rámec, který by celou oblast sociálního bydlení ukotvil v naší legislativě a usnadnil tak práci všem městům a obcím. Jako senátorka budu netrpělivě očekávat tuto zákonnou iniciativu od vlády, která vzejde z víkendových voleb.
Již nyní lze ale čerpat zkušenosti a dobrou praxi, ať již z městských projektů v Brně či Liberci, nebo z programů některých městských částí v Praze. Je třeba říci, že počet lidí v bytové nouzi se blíží k 200 000, ekonomické náklady jsou značné. Z finanční pomoci poskytované státem často bohužel těží obchodníci s chudobou. Rodiny s dětmi by neměly žít v nevyhovujících podmínkách. To je také hlavní důvod, proč se jako senátorka o toto téma dlouhodobě zajímám.

Infobox Platformy pro sociální bydlení, www.socialnibydleni.org, 19. 10. 2017

Rokování pražských senátorů
Na začátku října se sešlo Fórum pražských senátorů, tentokrát na téma sociální bydlení. Jako členka této platformy jsem se ráda zúčastnila a vyslechla si zkušenosti senátorů a dalších přizvaných hostů: zástupců z magistrátu hl. m. Prahy, z Prahy 7 a Prahy 9 a zástupců ACORUS, z.ú. – centra pro osoby ohrožené domácím násilím. Vyjádřili se také kolegové senátoři: organizátorka Zuzana Baudyšová, Václav Hampl a Ladislav Kos.
Jedním ze závěrů bylo, že Praha potřebuje ucelený systém sociálního bydlení pro osoby postižené ztrátou bydlení nebo těch, jimž ztráta bydlení hrozí. Nemluvím teď pouze o bezdomovcích, ale zejména o rodinách s dětmi, o matkách samoživitelkách a seniorech s nízkými důchody.

Situace v Praze
Z prezentace radního hl. m. pana Ing. Radka Lacka vyplynulo, že Praha má k dispozici cca 7 000 bytů z celkového počtu 700 000 bytů v celé Praze. Městské části vlastní dalších cca 35 000 bytů, a to zcela nezávisle na hl. m. Praha. Každá městská část bydlení pro osoby v bytové nouzi řeší jinak a po svém. Některé více a některé méně úspěšně.
Představeno nám bylo řešení na Praze 7, kde se podařilo využít stávající bytový fond MČ pro různé cílové skupiny a programy (velké rodiny s větším počtem dětí a nízkým příjmem, senioři, osoby s potřebou intenzivní sociální práce atd.).
MČ Praha 7 má k dispozici například tzv. krizový byt, který je určen pro osoby v urgentních nouzových situacích a je možné jej využít téměř okamžitě. Většina městských částí se potýká s obdobnými problémy: nepřehlednost systému sociálního bydlení, absence dat o cílových skupinách, nedostatečná kapacita sociálních pracovníků pro práci v terénu. Bytů je někde zoufale málo, některé městské části dokonce už skoro žádný vlastní bytový fond nemají.

Bydlím, tedy jsem
Dne 17. října se konal seminář s názvem “Bydlím, tedy jsem: Jak zajistit důstojné bydlení pro lidi v nouzi“. Panelisté představili účastníkům brněnský projekt Rapid Re-housing, který vyhrál Evropskou cenu RegioStar Awards pro nejlepší projekt ukončování bezdomovectví, udělovanou Evropskou komisí a organizací FEANTSA. Před rokem vylosovaných 50 rodin v bytové nouzi dostalo šanci stát se nájemníky v městských bytech. Zdůrazňuji, že nemluvím o bezdomovcích, kteří potřebují speciální přístup a péči, ale o rodinách, často s velmi malými dětmi, které žily v otřesných podmínkách na ubytovnách a jinde. Brněnská iniciativa je z 94 % úspěšná a navázalo na ni více souvisejících projektů (poskytování nábytku, podpora zaměstnávání, prevence ztráty bydlení atd.) a zavádění dobré praxe ze zahraničí.

Finančně dostupné bydlení
V listopadu se chystám navštívit seminář o finančně dostupném bydlení pořádaný Agenturou pro finančně dostupné bydlení z.s. Sociální bydlení potřebuje zhruba 5 % nejchudších domácností. Relativní nedostupnost bydlení ale trápí daleko větší okruh domácností. Na koncepci dostupného bydlení je zapotřebí dialogu a spolupráce státu, obcí i soukromého sektoru. Problémem se budu zabývat i nadále.

K parlamentním volbám 2017

„Žádám vás snažně, abyste nepodpořili ty, kteří vám slibují, že všechno vyřeší za vás. Takoví lidé chtějí, abyste jen mlčeli, poslouchali a drželi krok.
Žádám vás snažně, abyste nepodpořili ty, kteří mají diktátorské sklony, příliš často mění názory, nejsou schopni se domluvit s jinými, nabízejí různá dobrodružná, nepromyšlená a neodpovědná řešení a kteří by se nejraději vrátili k centralistickému řízení všech našich společných věcí.“
Václav Havel
Československá televize
2. června 1992

MOJE FOTO u hrobu Václava Havla (2014)
Chvíle před slibem zastupitelky Prahy 10 za Koalice Vlasta, když jsem nečekaně získala od vás v komunálních volbách nejvíce hlasů. Za 2 roky poté jste mi vyjádřili důvěru zastupovat vás v Senát Parlamentu ČR.

Nesmírně si vaší podpory vážím.

Vaše senátorka Renata Chmelová