Dopis generálnímu řediteli úřadu práce

Děkuji všem za důveru se kterou jste se na mne obrátili na téma zkušeností s úřady práce. Obrátila jsem se dopisem na Generální ředitelství Úřadu práce ČR. O odpovědi pana ředitele Vás budu informovat.

Vážený pan. ředitel Mgr. Viktor Najmon Generální ředitelství Úřadu práce ČR Dobrovského 1278/25 170 00 Praha 7 – Letná

Věc: informace ohledně úřadů práce

Vážený pane řediteli,

obracím se na Vás jako senátorka pro oblast Prahy 10, Dubče a Štěrbohol a také jako starostka Prahy 10. Poprvé jsme se sešly s paní poslankyní Olgou Richterovou, s paní ředitelkou Sadílkovou a paní ředitelkou Cibulkovou v dubnu 2018. Zajímala nás zejména složitá situace s výplatou dávek na Praze 10, systémové problémy a dopady legislativních změn.

Na poslední schůzce u vás na Generálním ředitelství, kterou jsem iniciovala spolu s Olgou Richterovou 2. srpna 2018, se obsáhle řešila statistická data týkající se agendy ÚP, změny v dávkovém systému, informace o vyplácených dávkách, poskytování doplatku na bydlení a mimořádné okamžité pomoci. Část schůzky byla věnována i situaci na Praze 10.

Nechala jsem si svým týmem zpracovat analýzu situace na úřadech práce po celé České republice. Výsledky analýzy jsem prezentovala při svém vystoupení v Senátu. Obvolali jsme všech 206 úřadů práce a zjistili jsme, že největším problémem, s kterým se úřady práce potýkají, je nedostatek zaměstnanců, nedostatečná komunikace, neinformovanost. Na 46 % pracovišť se nedovoláte na první pokus. Volali jsme v úřední den jak dopoledne, tak odpoledne. 64 % pracovišť úřadů práce nemá k dispozici na chodbách pro klienty vodu. Pouhých 15 % má k dispozici přebalovací pult a 19 % dětský koutek. A pouze jedno pracoviště v celé ČR má vyhrazeno místo na kojení.

Mám od svých voličů mnoho stížností na chybějící zázemí pro rodiče s dětmi, problémy s objednávkovým systémem, dopad zvýšení rodičovského příspěvku a dalších zákonů na chod úřadů práce, nebo také situaci po slučování pracovišť (např. přímo na Praze 10 s pracovištěm z Prahy 15). Mám také informace o tom, že ÚP byly nuceny snížit počty svých zaměstnanců od několik procent ke konci roku 2019. To považuji za současné situace za velice nešťastné.

V současnosti vnímám systém dávek jako nekoncepční, vidím, jak časté změny přetěžují pracoviště ÚP, a tímto směrem jsem vystoupila i ve své interpelaci na ministryni v Senátu. Vím, že největší zátěž nepředstavuje pro úřady práce změna výše rodičovského příspěvku, ale příspěvek na bydlení. Vzhledem ke kvartálnímu žádání se zpracovává a skenuje obrovské množství dokumentů. Z hlediska výsledků se navíc nezdá, že by počty žadatelů o příspěvek
na bydlení klesly. Dlouhodobě také existují velké problémy s chybějícími zaměstnanci a jejich fluktuací.

Nevidím však pouze negativa. Ze své osobní zkušenosti starostky vím, že mezi pracovníky úřadu práce a úřadu městské části Praha 10 existuje dlouhodobě dobrá spolupráce, ve které bychom všichni rádi pokračovali. Ráda bych se jako senátorka informovala, jaká situace na ÚP v současné době je. Také bych nabídla svou pomoc při řešení situace z pozice senátorky, pokud to bude možné a vhodné. Proto Vás zdvořile žádám o informace:

– jaké jsou současné plány ohledně slučování pracovišť ÚP v Praze? Jak budou řešeny kapacitní problémy, kterým nyní například čelí pracoviště na Praze 10?

– je pravda, že všechny úřady práce musely ke konci roku 2019 snížit počty svých zaměstnanců? Z jakých důvodů a o kolik procent?

– jak bude probíhat či probíhá příprava úřadů práce na legislativní změny, které nabudou letos účinnosti? Jsou již k dispozici metodické pokyny, jak postupovat (např. u místních šetření)?

– jaká máte v plánu opatření k řešení náhlých krizových období (např. po sloučení pracovišť, po výrazné legislativní změně jako je např. navýšení RP) zejména na vytížených pracovištích v Praze? (budou k dispozici zaměstnanci k posílení rizikových poboček?)

Předem děkuji za Váš čas a odpověď

Srdečně zdraví,

Renata Chmelová

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *