Promenáda místo železnice. Praha 10 chce pro pěší a cyklisty zpřístupnit další úseky

Naše městská část sice začíná blízko metropolitního centra, nenachází se ale přímo v něm. Nejsme tudíž lokalitou, kde se tradičně pěší zóny nejvíce využívají a kde jich také nejvíce vzniká. Přesto na našem území najdete celou řadu míst, kde vás auta rozhodně rušit nebudou a vy si můžete udělat krásnou procházku. A další budou v dohledné době vznikat…

Cestu budoucností začnu u Botiče. Potok, jehož značná část se proplétá „desítkou“, je po Vltavě, Berounce a Rokytce nejdelším vodním tokem v Praze. Málokdo také ví, že právě Botiči patří slova v naší národní hymně při zpěvu verše „Voda hučí po lučinách“. V některých místech už v současnosti Botič plní funkci jakési tepny pro pěší a cyklisty, například nedaleko Ďolíčku, stadionu fotbalové Bohemky.

Urbanistická studie břehů Botiče

Jinde je tomu ovšem naopak, a chůze podél vody není možná nebo je omezená. Co s tím? Nechali jsme si vypracovat sofistikovanou urbanistickou studii, která navrhuje podobu koryta potoka a jeho bezprostředního okolí tak, aby bylo snadno dostupné pěšky i na kole.

Chceme ke krásnému vodnímu toku vrátit život, udělat z něj místo pro odpočinek a relaxaci, některá místa využít k pořádání společenských či sousedských akcí. Momentálně se chystají první úpravy cest a jejich propojování v Záběhlicích u jezu a v okolí vršovické Makuchovy lávky. Následovat budou lokality budoucího Lesoparku Olgy Havlové a opět Bohemians, tentokráte směrem ke Grébovce.

Drážní promenáda a liniový park.

Doslova revoluci očekávejte na trase současné železniční trati z Prahy do Benešova a Českých Budějovic. Nově modernizovaný koridor přinesl zrušení části kolejí, kterým však vdechne nový život „drážní promenáda“. Hotová má být za necelé čtyři roky a její kostrou bude čtyři kilometry dlouhý pás rozdělený do pruhů pro cyklisty, bruslaře, běžce nebo chodce obklopený velkým liniovým parkem.

Chybět nebudou louky, trávníky ani odpočívadla. A zároveň si místo podrží svůj železniční genius loci – díky části kolejiště, návěstidlům, pražcům i historickému kamennému podchodu z 19. století nebo nýtovanému mostu z roku 1918. Propojení Hostivaře, Strašnic a Vršovic vás dovede do vnitřní Prahy nebo naopak ven z ní, aniž byste museli využít silnici.

Na závěr bych se pak zastavila v současnosti, v Moskevské ulici.

Spojení Vinohrad s Vršovicemi doznalo značných změn už před šesti lety. Tramvajová trať a hojně využívaná silnice sice nedovolily přímo zřízení pěší zóny, podíl využívané komunikace ovšem vznikly široké pásy zeleně s nově vysazenými stromy a úpravou veřejného prostoru včetně Vršovického náměstí.

Podél potoka, silnice i po kolejích… U nás na „desítce“ se zkrátka procházkám meze nekladou.

Zdroj: https://www.lidovky.cz/nazory/promenada-misto-zeleznice-praha-10-chce-pro-pesi-a-cyklisty-zpristupnit-dalsi-useky.A210716_091138_ln_nazory_liluj

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *