Úřad práce na Praze 10 – opět fronty a opožděné výplaty

V půlce ledna jsem se kvůli množícím se opakovaným stížnostem příjemců státní sociální podpory (např. rodičovský příspěvek, příspěvky na bydlení, …) na dlouhé termíny vyřizování žádostí na kontaktním pracovišti Úřadu práce Praha 10 opět sešla s paní ředitelkou Mňukovou, abych se dozvěděla, jaká je situace.

Ptala jsem se na chybějící zázemí pro rodiče s dětmi, problémy s objednávkovým systémem, dopad zvýšení rodičovského příspěvku a dalších zákonů, nebo také situaci po sloučení s pracovištěm Prahy 15.

Informovala jsem paní ředitelku, že jsem si nechala zpracovat analýzu situace na úřadech práce po celé České republice, Výsledky analýzy jsem prezentovala při svém vystoupení v Senátu. Obvolali jsme všech 206 úřadů práce a zjistili jsme, že největším problémem, s kterým se úřady práce potýkají, je nedostatek zaměstnanců, nedostatečná komunikace, neinformovanost. Na 46 % pracovišť se nedovoláte na první pokus. Volali jsme v úřední den jak dopoledne, tak odpoledne. 64 % pracovišť úřadu práce nemá k dispozici na chodbách pro klienty vodu. Pouhých 15 % má k dispozici přebalovací pult a 19 % dětský koutek. A pouze jedno pracoviště v celé ČR má vyhrazeno místo na kojení. 

V současnosti vnímám systém dávek jako nekoncepční, vidím, jak časté změny přetěžují pracoviště ÚP, a tímto směrem jsem vystoupila i ve své interpelaci na ministryni v Senátu. 

Na Praze 10 se na mne obrátilo přes 30 lidí, kteří měli problémy se zpožděním výplat dávek, nemožností kontaktovat úřad práce telefonicky či emailem (dlouho nikdo neodpovídal), dlouhými čekacími lhůtami, s komunikací přes datovou schránku apod. Pro ty, kteří mi poskytli svůj souhlas, jsem si od ÚP Praha 10 vyžádala detailní informaci a prošetření jejich problémů, které jsem následně všem komunikovala. Od nového roku mají dle paní ředitelky na Praze 10 nový systém na výplatu dávek a došlo k určitým zpožděním, a to i ve výplatách pro zaměstnance, ale byly dodrženy zákonné lhůty.  Sloučením pracoviště úřadů práce Prahy 10 a Prahy 15 se navýšil objem klientů cca o 1/3 klientů, ale pracoviště na Praze 10 nedostalo žádné zaměstnance navíc. Sloučení proběhlo velice rychle a bylo nutné se okamžitě přizpůsobit nastalé situaci, což se neobešlo bez drobných problémů.

Peníze dle paní ředitelky odcházejí včas, ale na výplatu dávek má úřad práce vždy čas do konce měsíce. Zejména rodiče z Prahy 15 byli zvyklí, že dostávají dávky 10. dne měsíce, ale to po sloučení již bohužel není časově možné. Paní ředitelka také uvedla, že lidé sice stojí frontu již od 6:00, ale to nepomůže, protože úřad otevírá až v 8:00. Navíc je možné využít elektronický objednávkový systém.

Největší zátěž nepředstavuje pro úřad práce změna výše rodičovského příspěvku, ale příspěvek na bydlení. Vzhledem ke kvartálnímu žádání se zpracovává a skenuje obrovské množství dokumentů. Z hlediska výsledků se navíc nezdá, že by počty žadatelů o příspěvek na bydlení klesly. Dlouhodobě existují velké problémy s chybějícími zaměstnanci a jejich fluktuací.

Na jednání jsme se shodly, že mezi pracovníky úřadu práce a úřadu městské části Praha 10 existuje dlouhodobě dobrá spolupráce, ve které bychom všichni rádi pokračovali. Nejasnosti na obou stranách byly vysvětleny a dostala jsem informace k případům klientů, kteří si u mě stěžovali na postup úřadu práce a zároveň dali svůj souhlas se zpracováním a poskytnutím osobních údajů. Informace o řešení jednotlivých případů jsem klientům zaslala.

Pokud máte zájem o bližší informace o agendě úřadu práce, můžete se podívat na nově vzniklý portál https://www.uradprace.cz/.

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *