JUDr. Alena Schillerová, Ph.D.
Místopředsedkyně vlády a ministryně financí
Ministerstvo financí
Letenská 15
118 10 Praha 1
Odpověď MČ Praha 10 na Otevřený dopis místopředsedkyně vlády a ministryně financí ve věci kompenzačního bonusu ze dne 19. května 2020
Vážená paní ministryně,
dne 19. května 2020 byl starostce MČ Praha 10 doručen prostřednictvím Operačního střediska krizového štábu hl. m. Prahy Váš „Otevřený dopis místopředsedkyně vlády a ministryně financí ve věci kompenzačního bonusu“ (adresovaný pánům Luklovi a Polčákovi). Po samosprávách v něm žádáte solidaritu. V dopise současně informujete o startu finanční centralizace, jejíž rozsah nemá v historii České republiky obdoby!
Dovolte nám krátký, leč důležitý úvod. Stávající systém fiskálních vztahů mezi státem a samosprávami je v ČR (v souladu se stávající teorií i dobrou praxí západních zemí) nastaven tak, že stabilizační a redistribuční funkci plní centrální vláda prostřednictvím státního rozpočtu a zabezpečování veřejných služeb (funkci alokační) sdílí podle charakteru těchto služeb ústřední státní správa se samosprávami. Decentralizace poskytování lokálních veřejných služeb totiž umožňuje lépe tyto služby přizpůsobit místním potřebám.
Tzv. Kompenzační bonus je opatřením, jehož cílem je minimalizovat sociální dopady nouzového stavu na živnostníky (funkce redistribuční) a zmírnit jeho dopady na ekonomiku (funkce stabilizační). Jako takový je zcela v kompetenci centrální vlády, a to včetně financování. Souběh stávajícího systému financování samospráv prostřednictvím sdílených daní a konstruování kompenzačního bonusu jakožto vratky daně z příjmů ze závislé činnosti ale způsobil, že podstatné náklady tohoto opatření mají nést samosprávy!
Považujeme za neuvěřitelné a jsme udiveni tím, že procentuální vyjádření podílu těchto nákladů, uvedené ve Vašem dopise, není přesné. U daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti stanovuje Zákon o rozpočtovém určení daní jiný podíl než u daně z přidané hodnoty, daně z příjmu právnických osob nebo daně z příjmu fyzických osob vybrané srážkou. Podíl samospráv je tak ve skutečnosti 34 %, a nikoliv 32,5 %. Zajistěte prosím u svých podřízených nápravu této vážné chyby.
Zpět k věci: V dopise hned na dvou místech slibujete nové, resp. masivní dotační programy. Chceme zdůraznit, že jediný dotační program, který může samosprávám nahradit výpadek sdílených daní, je neúčelová nároková dotace pro všechny obce a kraje, jejíž celková výše bude stejná jako celková výše vyplaceného kompenzačního bonusu a klíč pro její rozdělení mezi jednotlivé samosprávy bude stejný jako klíč pro rozdělení výnosů daně z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti. Jiným způsobem konstruovaný dotační program jednak nebude neutrální, jednak přinese značné administrativní náklady jak na straně poskytovatele, tak na straně samospráv.
Fiskální decentralizace je žádoucí a zdravá, neboť je založena na principu subsidiarity. Tento princip je naplněn jen tehdy, pokud samosprávy samy rozhodují o svých výdajových a především investičních prioritách. To se ale ve Vašem návrhu nijak nezohledňuje! Účelové dotační programy, které slibujete, tento princip naopak výrazně oslabují.
Pro nás jako vedení MČ Praha 10 je klíčový postoj vlády k hlavnímu městu. Výpadek příjmů hlavního města kvůli kompenzačnímu bonusu lze podle seriózních propočtů z Magistrátu hl. m. vyčíslit na zhruba 3 miliardy Kč. Uvědomujete si vůbec, že tato částka odpovídá celkovým investičním dotacím ze státního rozpočtu pro hlavní město od roku 2016, tedy za celé 4 roky?! Můžeme si být na základě Vašeho slibu jistí tím, že se národní dotační programy otevřou pro hlavní město, pro jeho městské části i pro jimi zřizované příspěvkové organizace?
Uklidňujete nás, že aktuální daňová predikce počítá s meziročním poklesem daňových příjmů obcí „jen“ 11 %. To je ale velmi naivní přístup. Tato predikce totiž předpokládá, že příjmy z místních a správních poplatků zůstanou na stejné úrovni jako v roce 2019. Pro obce jsou ale významné i nedaňové a kapitálové příjmy – a jejich propad bude značný!
Ano, většina samospráv má dnes naštěstí rezervy na horší časy. Má ale také zkušenost, že krize trvají řadu let. Vaše doporučení neomezovat investice a čerpat rezervy, když krize ještě ani nezačala, proto asi nepadne na úrodnou půdu. Na Váš odborný makroekonomický argument odpovídáme proto takto: Financování kompenzačního bonusu z příjmů samospráv se může velmi rychle stát učebnicovým příkladem multiplikátoru vyrovnaného rozpočtu (kdy má současné snížení daní i výdajů charakter fiskální restrikce).
Současná situace je v mnohém naprosto bezprecedentní a minulé zkušenosti můžeme využít jen ve velmi omezené míře. S hospodářskou politikou v době recese ovšem jisté zkušenosti máme. Z vlastní nedávné zkušenosti v roce 2009 a letech následujících víme, jak snadno může procyklická hospodářská politika prodloužit recesi o několik let.
Vyzýváme Vás proto k jednání se zástupci samospráv a k urychlenému nalezení způsobu, jak krýt vyplácení kompenzačního bonusu ze státního rozpočtu.
S pozdravem
Renata Chmelová
starostka MČ Praha