Činnost Úřadu práce (ÚP) ČR se mě citelně dotýká. Jeho kontaktní pracoviště pro Prahu 10 sídlí ve stejné budově, jako radnice Desítky. Coby starostka této městské části tedy často vídám opravdu dlouhé fronty lidí, kteří musí dlouhé hodiny čekat (což je v současné situaci navíc nadmíru rizikové) na příspěvky, na něž mají nárok. Jako na senátorku se na mě zase stále častěji obracejí občané, kteří tyto peníze dostávají pozdě. Nemohou se na pobočky dovolat, jejich maily zůstávají nezodpovězeny… a přitom jsou mnohdy na financích z „pracáku“ existenčně závislí.
Už několik let se jim snažím pomoci, jak jen to je z mé pozice možné. Dílčích úspěchů se podařilo dosáhnout, jenže z mého pohledu je nutná systémová změna. A ta ne a ne přijít. Další komplikace s sebou přináší epidemie koronaviru, kvůli níž byly zrušeny úřední hodiny v úterý a čtvrtek. Elektronický objednávkový systém nabízí pro některé žadatele termíny až na konci listopadu.
Ale pěkně popořádku…
Na co si lidé stěžují a co dělám
Moje stížnosti a interpelace na fungování úřadů práce se datují již od roku 2017. Lidé se ocitají v těžkých životních situacích, někteří z nich poprvé v životě. Jsou to často matky samoživitelky nebo senioři, tedy nejohroženější skupiny z hlediska možného pádu do chudoby a bytové nouze.
Jsem ráda, že za tu dobu se některé věci změnily k lepšímu (např. vznik elektronického objednávkového systému). Na druhou stranu se dnes potýkáme se stejnými problémy, na které si v mé senátorské kanceláři občané stěžují již několik let:
- Nemožnost dovolat se na kontaktní pracoviště ÚP na Praze 10 (nebo v jiné městské části)
- Nikdo neodpovídá na emaily (ani po opakovaných urgencích)
- Žádosti zaslané datovou schránkou jsou často opomíjeny, nebo je na ně odpovídáno písemně poštou do schránky na adresu pobytu
- Dlouhé fronty a špatná organizace na místě (v minulosti také problémy se security službou)
Opakovaně jsem se sešla s paní ředitelkou kontaktního pracoviště ÚP na Praze 10 a několikrát jsem ji požádala o součinnosti s řešením vyplácení dávek státní sociální podpory. Řadě občanů se mi podařilo takto pomoci. Jedná se ale o zcela nesystémové řešení. Lidé by přeci měli mít možnost dovolat se svých práv nebo se dozvědět, co se v podané žádosti na úřadu práce „zadrhlo“ bez toho, abych zasahovala já, jako senátorka.
Obrátila jsem se i na Generální ředitelství (GŘ) ÚP: první schůzku jsem absolvovala v dubnu 2018, naposledy jsem GŘ adresovala dopis na počátku koronavirové krize. Přes veškerá ujišťování o tom, jak se situace zlepší, jsem žádné podstatné zlepšení nezaznamenala. Naopak vzhledem k dalším změnám na ÚP (slučování poboček v Praze, nová agenda valící se na úřady v podobě programu „antivirus“…) je situace horší.
Interpelovala jsem také paní ministryni Maláčovou. V současnosti vnímám systém dávek jako nekoncepční, vidím, jak časté změny přetěžují pracoviště ÚP, a to jsem také paní ministryni v Senátu řekla.
Problémy s příspěvkem na bydlení
Stále větší počet občanů na Praze 10 se mnou řeší problém, že nedostali včas peníze. Nejčastěji jde o příspěvek na bydlení, ale také rodičovský příspěvek (hlavně nové žádosti).
Nicméně příspěvek na bydlení představuje pro ÚP největší administrativní zátěž. Stát ho vyplácí lidem, kteří nezvládají pokrýt náklady na bydlení: konkrétně tomu, kdo za něj vydává víc jak třicet procent příjmů, v Praze pětatřicet. V roce 2018 byla podpora vyplacena více než 200 000 domácností či jednotlivců.
Vzhledem ke kvartálnímu žádání se zpracovává a skenuje obrovské množství dokumentů. Mnoho lidí je přitom právě na těchto dávkách existenčně závislých. Senioři, matky samoživitelky či nízkopříjmové rodiny i v dobách mimo krizi jen stěží zaplatí nájem. Zpoždění o jediný měsíc je pro ně kritické. A nemají na jídlo.
A v minulém období došlo ke slučování úřadů práce pro více oblastí, takže například Praha 10 byla sloučena s Prahou 15, navýšil se počet klientů o třetinu, ale nebyl přidán žádný zaměstnanec…
Co nefunguje systémově
Interně jsme si zpracovali analýzu situace na úřadech práce po celé ČR, moje asistentka obvolala všech 206 poboček. Zjistili jsme, že největšími problémy, se kterými se úřady práce potýkají, jsou právě nedostatek zaměstnanců (dlouhodobě), nedostatečná komunikace, neinformovanost a obecně potíž ÚP vůbec kontaktovat (na 46 % pracovišť jsme se nedovolali na první pokus).
Na základě poznatků z „terénu“ u nás na Desítce a vlastních zkušeností pak můžu tento seznam rozvést a doplnit:
- Velká fluktuace zaměstnanců. Kontaktní pracoviště na Praze 10 dlouhodobě bojuje s velkou fluktuací zaměstnanců, podmínky na přepážkách jsou tak náročné, že práci prostě nevydrží každý. V současné době navíc samozřejmě existuje zvýšené riziko nákazy.
- Změny legislativy. Z hlediska agendy úřadů práce dochází k neustálým změnám legislativy, a tak se musí pracovníci neustále školit a měnit postupy své práce. Vláda například letos představila nový program antivirus a také na úřady práce převedla povinnosti vydávat potvrzení pro pronajímatele.
- Elektronický objednávkový systém na přepážky má své mouchy. Kupříkladu pro písmena A, B, C, Č, G – přepážka 13, se můžete objednat až na 18. listopadu (informace z 5. 10.). Mezi jednotlivými příjmeními jsou velké rozdíly. Dlouhodobě.
Na rozdíl například od pracoviště ÚP na Praze 3 nemá Praha 10 zvláštní objednávkový formulář pro žadatele o rodičovský příspěvek, přitom právě rodiče s malými miminky jsou zvlášť citlivá skupina, pokud jde o dlouhé čekání ve frontě.
Nevidím pouze negativa
Ze své osobní zkušenosti starostky vím, že mezi pracovníky úřadu práce a úřadu městské části Praha 10 existuje dlouhodobě dobrá spolupráce, ve které bychom všichni rádi pokračovali. Vím, pod jakým neuvěřitelným tlakem pracují zaměstnanci Úřadu práce na Praze 10.
A právě proto jsem přesvědčena, že situaci nelze řešit ad hoc, na jednotlivých pobočkách, městech, městských částech. Ale centrálně, systémově.
Není totiž důležité, jaká nová opatření vláda udělá, když nebudeme schopni zajistit výplatu dávek, na které mají občané ze zákona nárok. Vinou zpoždění se lidé dostanou do ještě těžší situace, než jakou v současné době zažívají kvůli epidemii koronaviru, kdy mnoho z nich přišlo o zdroj příjmů, ztratilo zaměstnání, onemocnělo či muselo pečovat o děti či nemocné příbuzné.
posta.abj@aa.mpsv.cz
dávky na bydlení – Jitka Svobodová
Vážení,
jmenuji se Jitka Svobodová nar. 6.5.1948 a pobírám dávky na bydlení. Koncem června 2020 jsem byla na operaci a nemohla jsem se dostavit s doklady osobně. Odeslala jsem vše potřebné poštou, doporučeně s doručenkou 21.7.2020.
Do dnešního dne mi nepřišla potvrzená doručenka z Vašeho úřadu zpět. Byla jsem se zeptat u přepážky na úřadě osobně a odpověď, že vše došlo v pořádku jsem od paní Popovičové nedostala. Také jsem dodnes neobdržela žádné dávky na bydlení.
Prosím o zprávu, jestli jste obdrželi moje doklady v pořádku a kdy mi úřad zašle dávky na bydlení. Od července jsem nic nedostala.
Děkuji za kladné vyřízení a jsem s pozdravem
Jitka Svobodová
r.č. 485506/090
Chotutická 8/494
108 00 Praha 10-Malešice
Telefon: 739 737 200
Vážená paní Svobodová,
Úřad práce nespadá pod Úřad městské části, tudíž paní senátorka a starostka Renata Chmelová nemůže ověřit a vyřešit Vaši stížnost. Doporučuji Vám obrátit se přímo na kontaktní pracoviště úřadu práce: https://www.uradprace.cz/praha-10. Pokud byste měla problém se domoci řešení, můžete také kontaktovat paní senátorku na adrese chmelovar@senat.cz. Je domluvená s paní ředitelkou ÚP paní Mňukovou, že pokud se na ni obrátí občan v nouzi, může se jeho jménem zeptat paní ředitelky, co je v konkrétním případě za problém (chybějící dokumenty, déletrvající zpracování žádosti apod.). Pokud si přejte, aby paní senátorka Váš případ prověřila u úřadu práce, pošlete prosím souhlas a žádost na výše uvedený email.
Děkuji
Veronika Žolčáková
asistentka, 774831116