V Praze dne 26.10.2020
Vážená paní ministryně,
děkuji za Vaši odpověď na můj dopis z 16. října 2020, ve kterém jsem Vás vyzývala k urgentnímu řešení situace na úřadech práce. Žádala jsem Vás, abyste opět umožnila vyplácení příspěvků na bydlení podle dokumentů dodaných za předchozí čtvrtletí. Jsem moc ráda, že soustředěný tlak odborné veřejnosti a občanů pomohl rozhodnutí vlády ČR na Váš návrh schválit výjimku, která ušetří lidem cestu na úřad práce. Protože to je to, co je teď opravdu důležité.
Bohužel, návrh na překlopení dávek do dalšího čtvrtletí přišel velmi pozdě. V současné době již například 2/3 žadatelů o příspěvek na bydlení, přídavek na dítě nebo zvýšený příspěvek na péči na Praze 10 několikahodinovou frontu vystály. Chápu, že situace na úřadech práce není lehká. Chybí řada pracovníků, ať již kvůli tomu, že se jedná o opravdu náročnou práci, nebo kvůli pandemii koronaviru. Proto velmi oceňuji Vaše odpovědi ohledně pomoci jiných kontaktních pracovišť těm pobočkám, které jsou zahlceny žádostmi (jako v případě Prahy 10). Vítám také odpovědi ohledně pokračující elektronizace agendy úřadů práce.
Příliš nerozumím zaslaným informacím ohledně „nutnosti širšího řešení“ v odpovědi na mou otázku o slučování pracovišť ÚP. Myslím, že hledání vhodného prostoru pro kontaktní pracoviště ÚP na Praze 10 je dáno plánovanou rekonstrukcí úřadu městské části, a nikoliv, jak píšete, „snahou eliminovat shromažďování klientů ÚP ČR v budově MČ Praha 10“. V současné době máme schválenou bezúročnou finanční výpomoc od hl. m. Prahy, takže pro rekonstrukci je vše připraveno. Stěhování úředníků a zaměstnanců Úřadu MČ Praha 10 do náhradních prostor (tedy i nutnost stěhování ÚP) předpokládáme v průběhu června až listopadu 2021. Paní ředitelka kontaktního pracoviště ÚP Praha 10 je o všem informována.
Pomoc úřadu práce, o kterou ve Vašem dopise žádáte, ze strany ÚMČ Praha 10 již probíhá! Naši sociální pracovníci samozřejmě svým klientům pomáhají i s agendou ÚP (vyplnění formulářů, informování o možnostech, které ÚP nabízí a další). V nedávné době jsme s paní ředitelkou kontaktního pracoviště ÚP, paní Mňukovou, tuto spolupráci s naším odborem sociálním ještě posílili.
Musím se ohradit vůči části Vašeho dopisu týkající se zvyšování nájemného. Praha 10 musí jednat jako řádný hospodář a investovat do údržby obecních bytů, která byla roky zanedbávána. Proto jsme v červnu 2019 přistoupili ke zvýšení nájemného u smluv na dobu určitou (ze 111Kč/m2/měsíc na 140Kč/m2/měsíc). Následně jsme dorovnali výši nájemného i u smluv na dobu neurčitou. Stále je to zhruba polovina tržního nájemného. To vše po 12 letech, kdy předchozí vedení nezvyšovalo nájem ani o inflaci, tudíž reálně stále klesalo oproti tržním cenám. Dále nájemné zvyšovat nebudeme.
Pokud jde o vzájemnou spolupráci, ráda bych Vás požádala, abyste více informovala občany o změnách, které teď na úřadech práce proběhly. Prosím, abyste možnost překlopení dávek rychle, ideálně přes média, doručila k těm, kterých se týká. Je teď naprosto klíčové, aby senioři i další lidé věděli, že příspěvek na bydlení dostanou a na úřady práce v této době chodit osobně nemusí.
Věřím, že nově navázaný kontakt s paní ředitelkou Merhautovou a panem zastupujícím generálním ředitelem Najmonem bude ku prospěchu vzájemné spolupráce.
Srdečně zdraví a vše dobré přeje
Renata Chmelová
senátorka za Prahu 10, Dubeč a Štěrboholy