Fronty a zmatek, na úřadu práce Prahy 10 chybí víc jak polovina pracovníků

 Neskutečných skoro 6.hodin čekání na tomto úřadě!!! Přišla jsem v 9:20 a odcházela po 15té!!! Dovolat jsem se snažila během měsíce listopadu a prosince 2017 bez úspěchu!!! Leden 2018 6tihodinové čekání, kdy tam maminky hodiny a hodiny čekaly s uplakanými dětmi!!! Důchodci umdlévali. Bylo to šílené!!! Okolo 10:45 už přestali vydávat lístky a lidé včetně mě čekali i přes oběd pracovnic v hale.

To je zkušenost jedné maminky z Prahy 10, kterou sdílela na Facebooku. Je vaše zkušenost podobná? Nejste sami. Podle informací, které se ke mě jako senátorce dostávají, to vypadá jako systémový problém. Spolupracuji s poslankyní Olgou Richterovou, která k tématu vydala tiskovou zprávu.

Zdroj: foto žadatelky o rodičovský příspěvek zveřejněné na FB dne 1. února 2018 (Ivana Bártová)

Osobně jsem se v pátek 2. února sešla s paní ředitelkou kontaktního pracoviště Úřadu práce (ÚP) na Praze 10 a vedoucí oddělení hmotné nouze. Dotazovala jsem se jednak na praktické okolnosti procesu pomoci v hmotné nouzi (kvůli mému podání ústavní stížnosti). Dalším tématem byly stížnosti občanů, které jako senátorka stále častěji dostávám:

  • nekonečné fronty na ÚP na Praze 10, které musí rodiče s miminky, či senioři absolvovat i několik dnů za sebou
  • zpoždění výplat podpory, např. rodičovského příspěvku, příspěvku na bydlení, přídavku na dítě atd.
  • nedostatečná informovanost žadatelů, jak jinak než osobně se dá o podporu žádat
  • nemožnost dovolat se na úřad práce telefonicky, či dostat odpověď na email
  • nemožnost objednat se na konkrétní čas

Jaká je situace na úřadu práce Prahy 10

Paní ředitelka mne informovala, že o problémech ví, denně dostává mnoho emailů, lidé volají, či přímo přijdou na úřad řešit akutní problémy. Na oddělení dávek státní sociální podpory je delší dobu akutní podstav (místo 11 pracovníků jich má ÚP k dispozici 4). Paní ředitelka mne dále informovala, že průběžně probíhají výběrová řízení na nové pracovníky. Práce je však velmi stresující a náročná, a tak mnoho uchazečů brzy odchází. Pokusy o přesuny všech zaměstnanců k přepážkám nepřinesly zlepšení, protože se pak nezvládalo další zpracovávání žádostí. Navíc se po novém roce změnily některé zákony. Hlavně jde o příspěvky na bydlení, o které je třeba žádat každé kalendářní čtvrtletí, protože nárok na tuto dávku je přiznáván zpětně. Došlo k nedorozumění, že kdo to nepodá do konce ledna nemá nárok, přitom je možné dokládat do konce čtvrtletí a tak všechny úřady práce čelí nebývalému náporu.

Očekává se, že příští měsíc by mělo dojít k částečnému zklidnění. S paní ředitelkou jsme probíraly i to, jak zlepšit informovanost čekajících žadatelů, kde jsem navrhovala:

– distribuovat formuláře přímo u výdeje lístků na pořadí
– informovat o možnostech podání přes podatelnu a elektronického podání
– vyvěsit důležitá telefonní čísla
– sestavit manuál, aby s většina žadatelů mohla vyplnit formulář sama

Paní ředitelka slíbila, že se bude řešení problémů nadále intenzivně věnovat. Podala už i podnět na generální ředitelství ÚP. Já mám v plánu jí opět příští týden kontaktovat, co se již podařilo.

Jaké jsou možnosti řešení…

…pokud nechcete čekat frontu:

  • Vyzvednout si příslušný formulář na podatelně ÚP (která se nachází v budově úřadu vedle podatelny MČ Praha 10), vyplnit jej a odevzdat opět na podatelně (odpadá čekání)
  • Zatelefonovat si o radu, informovat se o nejlepším postupu dopředu na kontaktním čísle ÚP (Call centrum ÚP ČR: +420 – 844 844 803). Nebo kontaktovat přímo pracoviště ÚP Praha 10
  • Předvyplnit si formulář dle vzoru dostupného na stránkách ÚP ČR: https://portal.mpsv.cz/soc/ssp/vzory-vyplnenych-formularu
  • Vyplnit a podat elektronický formulář pro dávky státní sociální podpory a pěstounské péče: https://formulare.mpsv.cz/okdavky/cs/welcome/index.jsp

…pokud čekáte na podporu déle než 60 dnů:

  • Pokud jste klientem ÚP: dostáváte např. příspěvek na živobytí, můžete v případě problémů dostat např. doplatek na bydlení
  • Pokud nejste klientem ÚP, dostanete se do hmotné nouze (např. vám nejsou včas vyplaceny dávky rodičovského příspěvku), tak lze poskytnout tzv. mimořádnou okamžitou pomoc
  • V těchto případech je lepší obracet se na pracovníky ÚP nikoli na pracovišti státní sociální podpory (tedy „dole“, kde se berou lístečky a čeká se u přepážek), ale v budově A, ve 3. patře. Ochotně vám poradí.

Jaké budou mé další kroky?

  • Zašlu své dotazy ministryni práce a sociálních věcí (v demisi) a v nejbližší době se zúčastním schůzky s paní ředitelkou generálního ředitelství ÚP ČR.
  • Navrhnu ministryni zavedení intuitivního elektronického dotazníku (zejména pro dávky rodičovské podpory, což ušetří mnoha rodičům cestu na úřad osobně)
  • Budu iniciovat možné změny zákona s cílem sloučit některé dávky (např. příspěvek na bydlení a doplatek na bydlení)

Závěrem

Moje spolupracující kolegyně poslankyně Olga Richterová (je zároveň se mnou i zastupitelka na Praze 10), které jsem zprostředkovala detailně situaci na ÚP Prahy 10, prosadila usnesení Výboru pro sociální politiku Parlamentu ČR, které vyzývá Generální ředitelství ÚP a Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR o neprodlené zmapování aktuálního stavu, tedy prověření způsobu a termínů vyplácení dávek a příspěvků, dále o revizi dostatečného personálního zajištění fungování úřadů práce a taktéž o přijetí nápravných opatření k odstranění zjištěných problémů. K této žádosti se samozřejmě připojuji.

Zůstanu nadále v kontaktu s paní ředitelkou kontaktního pracoviště ÚP na Praze 10 a budu se dotazovat na zlepšení současné situace. Opět vás budu informovat zde, na svém blogu, a také na své stránce na Facebooku.

7 komentářů u „Fronty a zmatek, na úřadu práce Prahy 10 chybí víc jak polovina pracovníků“

  1. Dobrý den, mám ten samý problém. V lednu jsem musela jít z práce dříve, aby jsem stihla vyzvednout lístek s pořadovým číslem. Takže jsem strávila od půl druhé do šesti a když jsem se konečně dostala na řadu, pomalu jsem se bála na něco zeptat. Chápu úřednice, nemají to jednoduché a vyjít s lidmi, ale když se k nim chovám slušně, měli by se taky trochu umět chovat. Občas se tam najdou i tací, kteří si přinesou flašku vodky (drzost), ale ti co chodí do práce a snaží se nezneužívat dávky to mají těžší. Jsem samoživitelka, snažím se také.
    Další věc :na úřadě mají povinnost do třiceti dnů se alespoň vyjádřit, ale to se děje až v tomto případě na začátku dubna, kdy mi byla vyplacena dávka.
    V dubnu už fungovala podatelna (díky bohu), ale je červenec, nemám ani vyjádření, ani dávky. A to už jsem podávala za další čtvrtletí, to jest červenec.
    Na úřadě nikdo nebere telefony, ani nereagují na emaily.
    Jak jsem již psala, chápu úřednice, je jich tam málo, ale myslím, že za tři měsíce už by to stíhat mohli.
    S pozdravem M.Mirovská

  2. Dobrý den, musela jsem na poštu pro doručenku, měla jsem doložit výpisy z účtů. Jsem tělesně postižená /kyčle, kolena/. Ty jsem ale nechala několik dní před tím v podatelně a mám potvrzení. 7.října jsem podala žádost a 8.října dodala výpisy v obálce na které bylo mé rodné číslo a komu se mají dát. Psala jsem ihned paní vedoucí a žádala o sdělení zda a kde se výpisy našly. Ptala jsem se ještě dvakrát, ale dosud nemám odpověď. Tak nevím zda výpisy mají nebo ne.
    S pozdravem I. Čechová

    1. Vážená paní Čechová,
      velmi nás nastalá situace mrzí. Paní senátorka má během příštího týdne domluvenou schůzku s paní ředitelkou. Poprosím Vás o krátké spopsání problému a o jeho zaslání na chmelovar@senat.cz. Dále prosím připojte bydliště, datum narození a svolení, že paní senátorka může data použít při jednání s paní ředitelkou.
      Děkuji
      Zuzana Pochmanová
      asistentka senátorky

  3. Hello,

    I just wanted to say that restricting the opening hours of the Labor office is counter-productive and is only increasing the risk of spreading the virus, because now you have so many people waiting in the queue.
    Also, you should do something about the dysfunctional electronic signature app on your website so that people can actually submit forms electronically and avoid the queues.

    Regards,
    Sanda O.

    1. Hello,
      Thank you for your message. I agree with you. However, Prague 10 City Hall is not the same as the Labour Office. The latter is run by the Ministry of Labour and Social Affairs. Mrs. Chmelová as senator has very limited powers of affecting the services the Labour Office provides. She addressed the issues many times, nevertheless the impact was low. In the Senate this Thursday she has also called upon the Minister of Labour and Social Affairs Mrs. Maláčová to immediately find a solution for the overburdened and malfunctioning Labour Offices.
      Yours sincerely
      Veronika Žolčáková, assistant

Napsat komentář: Renata Chmelová Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *